Voor wie is de natuur?

2024-C-002 Voor wie is de natuur?
Het plan voor de herinrichting van Natuurgebied Zuilen is ontwikkeld door de gemeente Utrecht. Daarbij is een uitgebreid participatietraject in gang gezet met direct betrokkenen, omwonenden en bewoners uit de omliggende wijken.
De belangen en wensen van wijkbewoners ( natuurbehoud en groene leefomgeving ) , belanghebbenden (o.a. koeienboer Kees) schuurden met wat de gemeente voor ogen had. Babbe de Thouars filmde alle betrokken personen en partijen, de totstandkoming van dat plan en het burgerparticipatieproces (waaronder inspraak en beslismomenten) vanaf de start. Een unicum is dat de Gemeente Utrecht haar volledige medewerking verleende aan het filmen van hun activiteiten in dit traject.

‘Goed doen voor de stad’ is een film over de wording van een natuurgebied. Het is tegelijk een onderzoek naar de effecten van burgerparticipatie. Met als onderliggende vraag: speelt de huidige opzet van medezeggenschap voor de stadsbewoner een rol bij het ontstaan van de kloof tussen burger en politiek?

De documentaire gaat in première op zaterdag 12 oktober 2024
Lokatie: ZIMIHC Theater Zuilen, Prinses Christinalaan 1, 3554 JL Utrecht
Aanvang: 14.30 uur (inloop 14.00 uur)
Kaarten via https://www.zimihc.nl/agenda/?theater=zuilen